0915-568-1810

info@vakilemashhad.com

خراسان رضوی - مشهد

  • English

دعاوی خانواده

دسته بندی مقالات

خوزستان، اهواز، خیابان آزادگان

info.yarman.com

091612365478

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 16

دعاوی خانواده
321
26 آوریل 2022
admin

در مراجع قضایی ایران دعاوی و اختلافات بین زن و شوهر تحت عنوان دعاوی خانوادگی مورد رسیدگی قرار می گیرد. دادگاه صالح به رسیدگی دادگاه خانواده می باشد . موسسه حقوقی و وکالت مجید شادمان به صورت تخصصی با حضور وکلای با سابقه و حرفه ای در مورد دعاوی خانواده حاضر به مشاوره و انجام امور وکالتی در سریع ترین زمان ممکن می باشد .
طلاق از مهم ترین دعاوی خانواده می باشد . طلاق به صورت توافقی یا یک طرفه مطرح می گردد .
طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن طرفین (زن و شوهر) به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و قصد جدایی و طلاق توافقی دارند. در این راستا در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهد ، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به توافق می‌رسند. در واقع شرایط طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد.
وکلای تخصصی موسسه حقوقی مجید شادمان ابتدا تمام توافقات زوجین را اخذ می نماید و طبق همان توافقات در دادگاه طرح دعوای طلاق توافقی نموده و در سریع ترین زمان ممکن رای مناسب اخذ می نمایند.
تمامی مراحل از جمله حضور در جلسات مشاوره اجباری ، جلسه دادگاه توسط وکلای ما و بدون نیاز به حضور طرفین انجام می‌گیرد.

چنانچه برای انجام دقیق کلیه مراحل طلاق توافقی بدون نیاز به حضور زوجین نیاز به وکیل باتجربه و خبره دارید، با ما تماس بگیرید.
طلاق یک طرفه
در حقیقت طلاق یک طرفه به آن نوع از طلاق گفته می شود که برخلاف طلاق توافقی که زوجین به صورت مشترک درخصوص موضوعات مالی و طلاق به توافق می رسند ، یکی از زوجین خواهان و‌خواستار طلاق می شود و خود مستقیما بدون حضور و‌ موافقت طرف دیگر درخواست طلاق می دهد. در این خصوص قاضی دلایل و مستندات مربوطه را بررسی و در صورتی که آن را موجه بداند اقدام به صدور رای طلاق می نماید .
طبق قانون و شرع حق طلاق اصولا ًبا مرد است و مرد می تواند تحت هر شرایطی و حتی بدون دلیل موجه قانونی و شرعی زوجه خود را با پرداخت حقوق مالی اش از قبیل مهریه ، نفقه و اجرت المثل یا نحله مطلقه نماید.
اما زن بر خلاف مرد صرفاً تحت شرایطی امکان طلاق را دارد و با دشواری های بیشتری روبرو می گردد. لذا در این خصوص مراجعه به وکلای دادگستری متبحر در امور خانوادگی ضروری به نظر می رسد.
شرایطی که برای طلاق از ناحیه ی زوجه در قانون وجود دارد در واقع همان شروط موجود در سند ازدواج ( شرایط 12 گانه عقدنامه ) می باشد . شروط موجود در سند ازدواج به شرح ذیل می باشد :
1- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه و عدم امکان الزام او به پرداخت نفقه همسر وجود نداشته باشد .
2- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی برای زوجه میسر نباشد.
3- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
4- جنون زوج در مواردیکه فسخ نکاح امکان پذیر نباشد .
5- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
6- محکومیت مرد به حکم قطعی مجازات پنج سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی محکوم گردد و بدلیل عجز و ناتوانی از پرداخت آن منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به بازداشت پنج سال یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.
7- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.
8- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند. تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.
9- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثرارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.
10- در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.
11- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
12- مرد همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.
در خصوص طلاق به درخواست زوجه وکلای موسسه حقوقی مجید شادمان بصورت تخصصی و در اسرع وقت آماده مشاوره و قبول دعاوی به شما می باشند .
در خصوص طلاق از ناحیه زوج لازم به توضیح است که مرد بایستی کلیه حق و حقوق همسر خود از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل یا نحله را بپردازد لذا ضروریست که با اطلاع کامل از این موارد اقدام به ثبت دادخواست طلاق یک طرفه بدهد . راهکاری که در این مورد برای زوج پیشنهاد می نماییم اعسار از پرداخت می باشد . آماده انجام دعوای طلاق یک طرفه از ناحیه زوج و اعسار از پرداخت حقوق مالی همسر وی می باشیم .
از جمله دعاوی خانوادگی دعوای مطالبه مهریه می باشد . مهریه مالی است که به محض انعقاد نکاح و ازدواج بین زوج و زوجه برقرار می گردد. مرد همزمان با عقد نکاح تعهد به پرداخت مهریه به همسرش می دهد . وفق ماده 1082 قانون مدنی زن به مجرد عقد مالک مهر می شود و می تواند هر تصرفی اعم از مطالبه یا انتقال در آن بنماید.
مهریه بصورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه در سند ازدواج تصریح می گردد. در صورتیکه مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند مطالبه مهریه از همسرش نماید و مرد به محض مطالبه زن بایستی از عهده مهریه برآید . ولیکن در صورتیکه مهریه عندالاستطاعه باشد در صورت توانایی مرد در پرداخت زن می تواند مهریه اش را بصورت یکجا مطالبه نماید.
مهریه از طریق اداره ثبت محل وقوع عقد ازدواج یا دادگاه خانواده قابل مطالبه می باشد . وکلای ما با سابقه ای درخشان در سریع ترین زمان جهت رسیدن به بهترین نتیجه در پرونده ی مهریه شما حاضر به خدمت رسانی می باشند. با ما تماس بگیرید.
جهیزیه از دیگر موضوعات دعاوی خانواده می باشد. در قانون مدنی وفق ماده 1107 وظیفه تهیه مسکن و اثاث البیت بر عهده مرد می باشد . ولیکن در عرف و رسوم جامعه معمولاً بیشتر اثاثیه منزل توسط زن یا خانواده وی تهیه می گردد . طرفین در هر زمان می توانند جهیزیه ای را که تهیه نموده اند درخواست نمایند که بایستی دادخواست استرداد جهیزیه مطرح نمایند . البته چون مرد طبق قانون در صورت تمکین همسرش بایستی منزل و اثاث البیت تهیه نماید معمولاً کمتر دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح می نماید ولیکن در زمانیکه طرفین قصد جدایی و طلاق دارند وی می تواند این درخواست را بنماید . اما در صورتیکه دادخواست استرداد جهیزیه مطرح می گردد بایستی دلایلی ارائه گردد تا مالکیت وسایل به خواهان اثبات شده و رای به نفع او صادر گردد. از جمله دلایلی که برای دعوای استرداد جهیزیه پیشنهاد می گردد لیست سیاهه وسایل می باشد که به امضاء زوجین و شهود در زمان عقد رسیده است . لذا توصیه می شود در زمان عقد ازدواج لیست سیاهه تهیه نموده و نزد خود نگهدارید . از جمله دلایل دیگری که برای اثبات وجود دارد شهادت شهود می باشد . لذا با ارائه شاهد و شهادت اشخاص حاضر در زمان بردن جهیزیه به منزل مشترک می توانید در دعوای استرداد جهیزیه پیروز شوید .

طبق ماده 1107 نفقه عبارتست از مسکن ، البسه ، غذا و اثاث البیت می باشد . نفقه به دو صورت جاریه یا معوقه قابل درخواست می باشد . نفقه معوقه مربوط به نفقه ایام گذشته زوجه می باشد و نفقه جاریه مربوط به نفقه آینده می باشد . نفقه معوقه در صورتیکه از 20 میلیون تومان کمتر باشد در شورای حل اختلاف رسیدگی می گردد و در صورتیکه از 20 میلیون تومان بیشتر باشد در دادگاه خانواده رسیدگی می گردد . زوجه جهت طرح دعوای نفقه بایستی دادخواست مطالبه نفقه را مطرح نماید ، باید توجه داشته باشید که طبق ماده 1108 قانون مدنی در صورتی نفقه به زوجه تعلق می گیرد تا وظایف زناشویی را انجام دهد که از جمله تمکین می باشد و در صورتیکه قصد تمکین نداشته باشد دعوای مطالبه نفقه وی رد می گردد.
طبق قانون در ازدواج دائم نفقه زن به عهده مرد می باشد . معمولاً نفقه از طریق کارشناسی تعیین می گردد ، کارشناس با توجه به وضعیت و شأن زن و حقوق و درآمد مرد نفقه تعیین می نماید . لازم به توضیح که در ازدواج موقت نفقه ای برای زن وجود ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا عقد مبنی بر برقراری نفقه جاری شده باشد .
تمکین در قانون به دو شکل عام و خاص تقسیم می گردد . تمکین عام عبارتست از اطاعت و پیروی زن از مرد در زندگی مشترک مانند حسن معاشرت ، حضور در منزل مشترک و خوش رفتاری با همسر خود . البته در صورتیکه برای زن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی وجود داشته باشد می توان از مرجع قضایی درخواست منزل علیحده نمود.
تمکین خاص در واقع به معنی برطرف کردن امور زناشویی در زندگی مشترک می باشد، البته در تمکین خاص نیز بایستی شرایط آن فراهم باشد . به عنوان مثال در صورت وجود بیماری های مقاربتی زن اجباری به تمکین خاص نداشته و ندارد و بایستی برای جلوگیری از انتشار بیماری تا رفع کامل آن امور زناشویی صورت نگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *